Bieżnia


Bieżnia treningowa umożliwia bieganie bez względu na to, czy na dworze jest mróz, czy pada śnieg czy deszcz. Trening na bieżni jest świetną opcją dla osób, które już od dawna regularnie uprawiają jogging oraz dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z treningiem. Ćwiczenia na bieżni to skuteczny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, spalenie kalorii, zbudowanie kondycji a także modelowanie sylwetki. Bieżnia polecana jest wszystkim bez względu na wagę, czy doświadczenie w ćwiczeniu na siłowni.

Rodzaje bieżni

W zależności od treningu jaki chcemy wykonywać należy dokonać wyboru najlepszej bieżni do naszych potrzeb. Wyróżniamy dwa typy bieżni: elektryczna i magnetyczna (mechaniczna). Bieżnia elektryczna gwarantuje efektywny i komfortowy trening dostosowując różne parametry. Bieżnia magnetyczna natomiast przeznaczona jest dla osób, które planują wykonywać lekki trening w formie marszu lub rekreacyjnego biegu.

Parametry bieżni

Dostępnych jest na rynku wiele bieżni różniących się od siebie ilością parametrów wyświetlanych podczas treningu. Podczas wyboru bieżni warto wziąć pod uwagę:

  • obszar bieżni, jeżeli planujemy szybko biegać, to idealna jest szerokość 46 cm,
  • rama bieżni, żeby mogła być dostosowana do naszej wagi,
  • maksymalny kąt nachylenia oraz zawieszenie,
  • komputer,
  • moc silnika, np. silnik o mocy do 2 KM może osiągnąć prędkość do 16 km/h, a silnik o mocy powyżej 2 KM prędkość wynoszącą nawet 22 km/h.

Komputer bieżni jest bardzo ważnym elementem wyposażenia. Dzięki niemu możemy regulować prędkość, kąt nachylenia bieżni, a także odczytywać czas trwania treningu, przebieg, a także w modelach z wyższej półki odczytamy tętno, spalone kalorie i ilość tłuszczu w organizmie.

Prawidłowa technika ćwiczeń na bieżni


Osobom początkującym bieg na bieżni przez 15-30 minut pozwoli na zrzucenie zbędnych kilogramów. Kluczowe jest ustalenie sobie treningu i regularne ćwiczenie, żeby mogły one przynieść rezultaty. Jeżeli jesteśmy osobami początkującymi, to można zacząć od szybkich spacerów – nie trzeba od razu biegać. Istnieją dwa rodzaje ćwiczeń na bieżni: ciągłe i interwałowe. Ćwiczenia interwałowe pozwalają spalić większą ilość kalorii w krótszym czasie. Każdorazowo przed treningiem należy wykonać rozgrzewkę, żeby rozgrzać mięśnie i wykluczyć kontuzję. Podczas biegania należy pamiętać, żeby biec środkiem bieżni, nie patrzeć na nogi, oraz aby zachować prawidłową postawę sylwetki patrząc przed siebie. Aby trening był efektywny, nie należy trzymać się uchwytów – służą one do pomocy przy wchodzeniu na bieżnię, lub kiedy zmieniamy prędkość biegu.